Pages

Click Here For More Info

Thursday 7 March 2013

Penyakit kencing manis/diabetes, tanda-tanda dan cara mengawal

Apakah diabetes

Diabetes adalah penyakit yang disebabkan oleh wujudnya masalah dalam pengeluaran insulin oleh organ pankreas.  Ia terjadi sama ada tidak ada langsung insulin yang dihasilkan oleh pankreas atau insulin yang dihasilkan tidak mencukupi untuk menampung keperluan tubuh badan.  Kekurangan atau ketiadaan insulin ini akan menyebabkan tubuh tidak boleh menggunakan glukosa secara optimum yang mengakibatkan jumlah glukosa dalam darah meningkat.  Kandungan glukosa yang berlebihan ini akan menyebabkan banyak komplikasi perubatan.

Jenis diabetesDiabetes terbahagi kepada 2 jenis iaitu:

1.     Diabetes jenis 1 

Diabetes jenis ini adalah di mana pankreas tidak langsung menghasilkan insulin.  Pesakit yang mengalami diabetis jenis 1 ini perlu menyuntik diri mereka dengan insulin setiap hari.  Jika tidak mereka akan berisiko untuk menemui ajal (walaupun kita tahu ajal itu di tangan Allah).    Diabetes jenis ini tidak mengenal peringkat umur.  Sesiapa sahaja boleh mengalami penyakit ini termasuk kanak-kanak. 

2.     Diabetes jenis 2 

 Diabetes jenis ini, pankreas masih mampu mengeluarkan insulin tetapi dalam jumlah yang tidak mencukupi untuk kegunaan tubuh atau tubuh tidak menggunakan insulin yang dikeluarkan dengan berkesan.  Untuk pengidap diabetes jenis 2 ini, mereka tidak perlu mendapatkan suntikan insulin.  Apa yang mereka perlu lakukan adalah mengawal dan menjaga jenis pemakanan, bersenam dan mengambil ubat.  Diabetes Mellitus jenis 2 atau lebih dikenali dengan kencing manis berlaku kepada semua peringkat umur dan simptom-simptomnya tidak nampak ketara. Malahan, hampir 1 dari pada tiga orang yang menghidap kencing manis tidak menyedari yang mereka mengalaminya. Diabetes merupakan keadaan yang kronik di mana badan tidak mampu menukarkan makanan kepada tenaga. Ini menyebabkan gula di dalam darah semakin bertambah dan meningkatkan risiko penyakit jantung, kegagalan buah pinggang dan komplikasi-komplikasi yang lain.

Simptom atau tanda-tanda kencing manis        ·      Cepat dahaga
        ·      Kerap kencing dengan kuantiti yang banyak
        ·      Cepat lapar
        ·      Kebas kaki
        ·      Mata kabur


Komplikasi yang akan di hadapi oleh penyakit diabetes

1.  Penyakit mata - ia mampu merosakkan mata sehingga mata jadi buta.

2.  Penyakit buah pinggang - 20 ke 30 peratus pesakit diabetis mengalami    kegagalan buah pinggang.


 3.  Penyakit saraf - 50 peratus dari pesakit diabetis mengalami masalah saraf seperti kehilangan deria    rasa kaki dan tangan.  Organ tertentu seperti jantung, mata, perut, buah pinggang dan zakar juga sukar berfungsi.


 4.  Penyakit kardiovaskular - risiko kematian meningkat antara 2 hingga 4 kali lebih tinggi.


 5.  Amputasi (pemotongan bahagian tubuh) - diabetis adalah penyebab utama amputasi di   kalangan    mereka yang tidak terlibat dengan kemalangan jalan raya.       

6.  Strok dan serangan jantung.

Faktor Risiko Yang Boleh Dikawal

  1.  Lebih berat badan: Apabila index jisim badan (BMI) anda melebihi 25.
  2.  Gaya hidup yang tidak aktif
  3.  Tinggi kolesterol dan juga lemak. Contohnya HDL ‘kolesterol baik’ rendah           daripada 35 mg/dL   atau trigliserida melebih 250 mg/d  Tekanan darah melebih 140/90 mmHg untuk dewasa.
  4.  Merokok.
Faktor Risiko Yang Tidak Boleh Dikawal
  1. Kaum.Kaum India didapati mempunyai risiko kencing manis lebih tinggi berbanding kaum yang lain.
  2. Umur melebihi 45 tahun meningkatkan risiko kencing manis
  3. Sejarah keluarga yang mempunyai kencing manis meningkatkan risiko tersebut.
Lebih banyak faktor risiko anda, maka kemungkinan untuk menghidap kencing manis menjadi semakin tinggi.
Faktor Risiko Untuk WanitaMenghidapi kencing manis ketika mengandung meletakkan anda pada risiko yang tinggi untuk mendapat diabetes mellitus jenis 2 pada kemudian hari. Perempuan yang melahirkan anak melebihi 3.5 kg juga turut mempunyai risiko. Mempunyai sejarah ‘sindrom polisistik ovari’ juga meletakkan risiko anda untuk mendapat kencing manis.
Bagaimana untuk mendiagnos kencing manisUjian darah yang ringkas sudah cukup untuk mendiagnos diabetes. Ujian HbA1C memberikan gambaran mengenai keadaan glukosa dalam darah pada dua tiga bulan sebelumnya. Ia menunjukkan bagaimana anda mengawal paras glukos anda. Sekiranya melebihi 6.5%, bermakna kawalan paras glukos anda tidak dikawal dengan baik.
Doktor akan melihat pada simptom anda dan juga ujian darah yang diambil. Sekiranya ujian darah ketika tidak makan dan selepas makan melebihi 7.0 mmol/L dan 11.0 mm0l/L, anda akan didiagnos mempunyai kencing manis.Doktor juga akan meminta anda minum air gula yang telah disediakan sekiranya perlu untuk mendiagnos penyakit kencing manis.
Cara mengawal diabetes: 
Diet

Apa yang baiknya mengawal paras glukosa dalam darah dengan diet turun mengurangkan risiko komplikasi kencing manis. Anda harus mengawasi kandungan karbohidrat dalam pemakanan anda. Sebaiknya kurangkan kalori dengan mengurangkan makanan yang mengandungi karbohidrat seperti nasi putih dan juga roti putih. Gantikan dengan roti gandum sekiranya perlu.Berjumpa dengan pakar pemakanan adalah cara terbaik untuk anda mengubah tabiat pemakanan yang tidak sihat.
Senaman 

Saya amat menitik beratkan hal ini kerana ia amat penting. Cukuplah sekadar senaman ringan dilakukan setiap hari. Semakin hari anda boleh meningkatkan kekuatan senaman anda. Apabila bersenam ia mampu membantu tubuh badan menggunakan insulin dengan efektif dan mengawal kandungan glukosa dalam darah.Gabungan diet dan senaman juga akan mengurangkan lemak, merendahkan tekanan darah dan juga melindungi jantung anda.Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali sehari dengan senaman sederhana selama 30 minit.
Ubat-ubatan

Apabila kencing manis tidak dapat dikawal dengan diet mahupun senaman, ubat adalah alternatifnya. Terdapat banyak jenis pil yang mampu mengawal kandungan gula dan boleh digunakan secara gabungan pil. Ada jenis ubat yang merangsang penghasilan insulin,  ada ubat yang meningkatkan kesan insulin terhadap sel dan ada juga ubat yang menghalang pencernaan karbohidrat.

Insulin

Dan dalam situasi-situasi tertentu, suntikan insulin diperlukan dalam rawatan kencing manis. Apabila anda didiagnos kencing manis ketika mengandung, insulin akan diberikan. Begitu juga apabila kandungan gula terlalu tinggi dan tidak dapat dikawal. Juga dalam keadaan situasi apabila pankreas mengalami kegagalan menghasilkan insulin.












No comments:

Post a Comment